Vår historie

Publisert: 04. august 2023
Om DNT

Lysebotn - fra steinalderen til verdenskjent turistmål

Fjordbotnen der hvor Lysefjorden turisthytte ligger, har en lang historie. De eldste arkeologiske funnene stammer fra steinalderen og er anslagsvis 6000 år gamle. I tidligere tider fungerte Lysebotn som et knutepunkt mellom fjell og kyst. Mange gamle ferdselsveier går via Lysebotn (eks. Skinnvegen hvor setesdølene tok med skinn og huder for å betale skatt til biskopen i Stavanger). Lysebotn, som i dag later til å være avsidesliggende var en gang i tiden ansett som svært godt forbundet med byen.

Fra 1800-tallet og utover begynte jegere og turgåere å komme til Lysefjorden og Lyseheiene. I Stavanger Turistforening sin årbok i 1914-15 sto det skrevet:

Lysefjorden er europæisk bekjendt for sin vilde og storslagne natur, og turisttrafikken indover – ikke mindst den lokale, er i de sidste aar øket betydelig.

I 1984, 70 år senere, ble Lyseveien med sine 27 hårnålssvinger bygget som anleggsvei i forbindelse med utbyggingen av Tjodan Kraftverk. Da produksjonenstartet  i 1953 var det blant landets største og viktigste kraftverk. I 1989 dro daglig leder i STF, Kjell Helle Olsen, sammen med driftssjef Leif Solheim, på tur i Lyseheiene. De kom til Kjeragbolten, og Kjell tok et bilde av Leif på bolten, som i 1990 ble midtsidebilde i turmagasinet Fjell og Vidde. Bildet ble oppdaget av et tysk magasin, severdigheten spredde seg og snart gikk bildet fra Kjeragbolten verden rundt. I de påfølgende årene ble Kjeragbolten stadig mer populær og folk valfartet fra hele verden for å gå den spektakulære turen ut til Kjeragplatået og kanskje våge seg ut på Kjeragbolten.

Lysefjorden turisthytte

Det som i dag er Lysefjorden turisthytte var opprinnelig mannskapsmesse for arbeidere i kraftselskapet Lyse. STF overtok messa fra Lyse i 2013 for å ta imot fotturister og andre besøkende i Lysebotn. Siden 2018 har det vært stor økning i antall gjester på Lysefjorden Turisthytte. Gjestene er en blanding av basehoppere, backpackere, turister med interesse for natur og fjelltur fra hele verden, trofaste medlemmer av turistforeningen - og arbeidere i forbindelse med utbygging og vedlikehold av kraftverket.

Nye fargerike Lysefjorden turisthytte

Etter innvendig oppussing i 2020 og 2021, gjennomgikk turisthytta en fargerik revolusjon våren 2021. Den grå kledningen som hadde vart i titalls år ble byttet ut med en mengde farger. Hovedhuset ble prydet av store kunstverk av Renate Hermansen, kjent for sin gatekunst under kunstnernavnet RH74. Malerier i mindre dimensjoner finnes rundt omkring på de andre bygningene. Det er blant annet gjemt et visst antall gullfisker på hyttas mange vegger - kan du finne alle?

Se bilder og les kunstnerens egen beskrivelse av bildenes betydning under.

Nærbilde av en hyttevegg som er malt med gatekunst.
Foto: John Petter Nordbø

En håndfull fred

I 1947 startet byggingen av det første kraftverket i Lysebotn og et nytt bygdesamfunn vokste frem her inne. Motivet illustrerer ei ung jente som sitter i fjorden med lyspærer som indikerer at Lyse Kraft fremdeles er godt forankret i bygda. Fuglen i hånden minner oss om å ta vare på og respektere livet i naturen, mens blomstene i håret er hentet ut fra gamle bunadmønster fra Rogaland.

Lytt til lyset

Illustrasjonen er samlet i en sirkel som indikerer at målet er nådd så vel som et kompass. Fjellvant ung jente, kledd i saueskinn og med sekk på ryggen, pleier en skadet fuglunge etter ferden ned de høye fjellene. Mens fjell og natur er samlet i sirkelen, ligger fjorden like utenfor. Omsorg og respekt for naturen står sentralt i dette maleriet.

En ny vår

Våren 2021 var preget av forsiktige håp om gjenåpning av samfunnet. Jenta hjelper sommerfuglene ut av mørket etter et tungt år med korona. Alt blir bra!

Del artikkel: