Slik kommer du deg til Lysebotn

Skal du til Lysebotn kan du reise med bil eller buss og båt. Det er fint mulig å ta seg en helgetur fra bylivet i Stavanger, og rekke tilbake til søndag ettermiddag. Vi anbefaler alltid å bestille plass på båten, selv om du reiser uten bil. Det er gode forbindelser mellom Lysebotn og startpunktet for turen til Kjerag, så reis gjerne uten bil.

Publisert: 21. juni 2023
DNTs tilbud

Til og fra Lysebotn med båt

På denne siden finner du alle rutetider for båtene som går fram og tilbake til  Lysefjorden turisthytte

Husk å bestille plass i god tid. Du bør også regne med at det kan være forsinkelser på hurtigbåten, spesielt ettermiddagene mandag til fredag, og kveld fredag og søndag.

Buss og taxi i Lysebotn

Dersom du trenger transport til Øygardstølen eller Nilsebudammen, så kjører Stavanger Baseklubb taxi i Lysebotn. Du kan reservere plass og se rutetider på nettsidene til SBK Base. Kan også kontaktes på tlf: 984 44 159 eller e-post til SBK Base.

Med bil til Lysebotn

Hvis du ønsker å ta med bilen din på båten til Lysebotn, så er det viktig å sjekke båtidene og bestille plass fra/til Sognesand, Lauvvik og Forsand.

Du kan også kjøre over fjellet og ned de berømte hårnålsvinene i Lyseveien for å komme til Lysefjorden turisthytte.

Beregnet kjøretid er:

Stavanger til Lysebotn: 2,5 - 3 timer
Kristiansand til Lysebotn: ca. 4,5 timer
Bergen til Lysebotn: ca. 7 timer
Oslo til Lysebotn: ca. 7 timer.

Rute finner du på google maps.

Del artikkel: